FB

Profile szkół

Szkoła Podstawowa w Bachórzu

Bachórz 187

36-068 Bachórz

Bachórz to miejscowość położona na trasie Dynów - Dubiecko, dawna własność rodu Skrzyńskich. Szkolnictwo ma tu 170-letnią tradycję, a obecny budynek liczy 50 lat i jest miejscem kształcenia 100 uczniów. Placówka dba o wszechstronny rozwój wychowanków i dobry poziom kształcenia. Na terenie szkoły organizowanych jest wiele uroczystości o zasięgu gminnym i lokalnym. Szkoła wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, aktywnie uczestniczy w życiu społeczności lokalnej i współpracuje z miejscowymi organizacjami. Uczniowie korespondują z Papieżem, a nauczyciele wraz z uczniami zamieszczają publikacje w polonijnej gazecie w Nowym Jorku ("Nowy Dziennik") traktujące o tradycjach typowo polskich.

Dyrektor Szkoły: Józef Stolarczyk
Koordynator Koloratorium w szkole: Anna Grzegorzak

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

46

Miejsce

Miejsce
w rankingu

38

Punkty

Ilość
punktów

5 833,43

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VII na lekcji otrzymali tlenek węgla (IV) i badali jego właściwości m.in. takie jak palność, gęstość, barwę, zapach. Otrzymany gaz nie podtrzymywał palenia. Uczniowie zwrócili uwagę na rolę sody oczyszczonej w produkcji pieczywa i ciast. Zajęcia były również okazją do powtórzenia wszystkich wiadomości o składnikach powietrza – na koniec zajęć siódmoklasiści rozwiązywali chemiczne domino „Powietrze i jego składniki”.

Opis lekcji:

Z bezbarwnej mieszaniny jednorodnej jaką jest powietrze zajęliśmy się jej najważniejszym składnikiem-tlenem. Ten bezbarwny i bezwonny gaz, podtrzymujący palenie stanowi 21% objętości powietrza. Podczas wykonywania eksperymentu obserwowaliśmy jak świeczka powoli gaśnie, a wnętrze zlewki napełnia się do 1/5 objętości wodą. 4/5 objętości powietrza to inne gazy, które nie podtrzymują palenia.

Opis lekcji:

Testowaliśmy dzisiaj produkty spożywcze pod kątem zawartości skrobi. Próbę kontrolną wykonaliśmy z mąką ziemniaczaną, która z płynem Lugola dała piękne ciemnoniebieskie zabarwienie. Jeden z twarożków , na którym była informacja "bez zagęstników" dał rzeczywiście wynik negatywny (brązowy kolor). Eksperyment na obecność skrobi wykonaliśmy na serkach, ziemniaku, mące pszennej i bananie. Jeden z serków zawierał bardzo dużo skrobi.

Opis lekcji:

Dzisiaj banan zagościł na na naszej lekcji a dokładnie jego DNA. Właściwie to trochę kucharzyliśmy, najpierw zrobiliśmy bananową papkę - bardzo dokładnie, następnie z soli kuchennej i płynu do mycia naczyń przygotowaliśmy roztwór, który pozwolił nam "wejść" głębiej do wnętrza komórek. Po przefiltrowaniu całej mieszaniny wytrąciliśmy DNA za pomocą bardzo zimnego alkoholu etylowego. Na granicy faz zobaczyliśmy piękne niteczki DNA.

Opis lekcji:

Celem dzisiejszego eksperymentu było wykonanie denaturacji białka. Przygotowaliśmy w zlewkach białko jajka, na które podziałaliśmy kwasem octowym, alkoholem etylowym i gorącą wodą. Zaobserwowaliśmy, że proces denaturacji zachodzi z różną intensywnością w zależności od czynnika fizycznego i chemicznego . Ten nieodwracalny proces ścięcia białka nie raz wykonujemy w kuchni przygotowując różne potrawy.

Opis lekcji:

Eksperyment miał na celu wykrycie białka w produktach spożywczych: białku jajka i mleku z użyciem reakcji biuretowej. Jako odczynników użyliśmy siarczanu (VI) miedzi (II) oraz wodorotlenku sodu. W próbie tej w obecności białka powstał piękny fioletowy związek kompleksowy zawierający jony miedzi. Inną reakcją wykrywająca białko jest próba ksantoproteinowa, podczas której powstaje na białku żółte zabarwienie.

Opis lekcji:

Tematem zajęć było zjawisko krystalizacji. Eksperyment badający to zjawisko wykonywaliśmy z solą kuchenną w domu, ale trwał bardzo długo. Na dzisiejszej lekcji proces krystalizacji przebiegł bardzo szybko, bo z użyciem roztworu przesyconego soli octanu sodu. Początkowy roztwór miał temperaturę około 60°C. Po schłodzeniu wylaliśmy go na szkiełko zegarkowe. Krystalizacja rozpoczęła się po potarciu bagietką dna szkiełka.

Opis lekcji:

Dzisiaj na lekcji przygotowaliśmy roztwory cukru o różnym stężeniu. Powstały nam roztwory o różnej gęstości, które zabarwiliśmy na różne kolory, używając do tego barwników spożywczych. Przygotowaliśmy z nich kolorową wieżę w cylindrze miarowym. Doświadczenie wymagało od nas precyzyjności i dokładności podczas pipetowania mieszanin, ale efekt ostateczny podobał się wszystkim uczniom. Roztwór o największej gęstości znajdował się na samym dole.

Opis lekcji:

Celem eksperymentu było otrzymanie tlenu z nadtlenku wodoru. Do tego celu użyliśmy drożdży, które katalizowały tę reakcję. Pierwszym pomysłem było otrzymanie tlenu z powietrza ale niestety w warunkach szkolnych nie do realizacji. Po wlaniu wody utlenionej do mieszaniny płynu do mycia naczyń, wody, barwnika i drożdży zaczęła się burzliwa reakcja. Jej produktem okazał się tlen - gaz bezbarwny, bezwonny i podtrzymujący palenie.

Opis lekcji:

Na dzisiejszej lekcji dowiedzieliśmy się, że różne substancje, które spotykamy w życiu codziennym mają różne odczyny. Używając papierka wskaźnikowego badaliśmy pH roztworów. Fenoloftaleina przybierając malinowe zabarwienie wskazała nam substancję o odczynie zasadowym. Dowiedzieliśmy się również, że esencja herbaciana jest bardzo dobrym wskaźnikiem dla roztworów o odczynie kwasowym. Pod wpływem kwasu cytrynowego zabarwiła się na słomkowy kolor.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.