FB

Profile szkół

Publiczna Szkoła Podstawowa w Paszczynie

Paszczyna 241

39-206 Paszczyna

Publiczna Szkoła Podstawowa w Paszczynie nosi imię jej pierwszego dyrektora Jana Piątka. W 2016 roku obchodziliśmy 140 lecie naszej szkoły. Obecnie w naszej szkole uczą się uczniowie w klasach I-VIII oraz III gimnazjum. Mamy pojedyncze oddziały liczące od 15 do 26 uczniów. W szkole działa szereg organizacji, między innymi:
- Spółdzielnia Uczniowska „Pszczółka” działa w naszej szkole od 1959 roku, chociaż wzmianki o sklepiku w kronice szkoły pojawiają się wcześniej.
- SKO w naszej szkole działa od 2010 roku pod patronatem BS w Ropczycach. Od samego początku zaczęliśmy osiągać sukcesy w konkursie- zaczynając od IV miejsca na etapie rejonowym a kończąc na I miejscu na etapie centralnym. W ramach realizacji zadań konkursowych między innymi wyremontowaliśmy nagrobek patrona szkoły, kupiliśmy do biblioteki szkolnej książki dla uczniów interesujących się matematyką.Za nagrody pieniężne wyposażyliśmy 2 klasy w tablice interaktywne.
- Koła Wolontariatu - podejmowane jest szereg akcji, min zbiórka odzieży dla bezdomnych oraz karmy dla piesków z schroniska w Zawadzie.
W podejmowanych działaniach możemy zawsze liczyć na uczniów i ich rodziców. Liczymy również na to ,że w naszej szkole będzie pracownia biologiczno-chemiczna z prawdziwego zdarzenia.

Dyrektor Szkoły: Tomasz Kłusek
Koordynator Koloratorium w szkole: Janina Świątek

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

93

Miejsce

Miejsce
w rankingu

1

Punkty

Ilość
punktów

8 089,42

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Ósmoklasiści dzień przed lekcją podzielili się na grupy, ustalili jakie produkty mają przynieść. W szkole znaleźliśmy jeszcze stare papierki wskaźnikowe, fenoloftaleinę, oranż metylowy, zaparzono herbatę, przygotowano wywar z czerwonej kapusty, a nasz młody naukowiec ze swojego prywatnego laboratorium przyniósł błękit metylenowy. Poszczególne grupy ochoczo sprawdzały odczyn roztworu różnymi wskaźnikami i ustalali pH substancji.

Opis lekcji:

Siódmoklasiści do eksperymentu przygotowali się oglądając najpierw film, podzielili się na 3 grupy i ruszyli do sklepu i apteki po substraty. Ciekawość sprawiła, że sprawdzali czy otrzymali tlen już w cylindrze – zapłon żarzącego łuczywa kończył się okrzykiem radości. Doświadczenie powtórzyli również w zlewkach. Lekcja zakończyła się pytaniem, czy można tlen otrzymać z innych substratów domowym sposobem. No i eureka w Internecie znaleźli.

Opis lekcji:

Do pomocy w przeprowadzeniu lekcji w klasie IV zostali zaproszeni asystenci ze starszej klasy. Przed pracą w grupach obejrzeli film i pokaz w wykonaniu asystentów , co sprawiło że uczniowie super poradzili sobie z przeprowadzeniem doświadczenia. Asystenci zaprezentowali im przelewanie dwutlenku węgla do zlewki i potwierdzili jego obecność. Młodzi chemicy byli lekcją zachwyceni i w grupach wypełnili kartę obserwacji.

Opis lekcji:

Lekcja dla klasy VI była okazją do przypomnienia wiedzy o krystalizacji. Przed lekcją wyhodowali kryształki soli kuchennej. Na kolorowe kryształki cukru i śnieg na gałązkach muszą dłużej poczekać. Tymczasem mogli zobaczyć jak w ekspresowym tempie tworzą się kryształki octanu sodu i porównać ich budowę z kryształkami soli. Lekcja odbyła się w formie pokazu wykonanego przez Artura z klasy VIII – naszego uzdolnionego chemika.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VI badali, jaka jest zależność pomiędzy gęstością , masą i objętością roztworu. Pracowali w trzech grupach. Przy użyciu wody ,cukru i barwników sporządzili roztwory o różnej gęstości. Następnie wlali je do cylindra, zaczynając od najbardziej gęstego. Powstała kolorowa piramida utworzona z wyraźnie oddzielonych barwnych warstw roztworów. Wszyscy uczniowie byli zadowoleni z efektu swojej pracy.

Opis lekcji:

Tym razem klasa IV zobaczyła pokaz wykrywania białka w produktach, które przynieśli na lekcję. Mieli okazję porównać reakcję biuretową i ksantoproteinową. Zachwycali się kolorem soli miedzi, powstałego osadu wodorotlenku i zmiany barwy na fiolet po kontakcie z białkiem, udzielili sobie odpowiedzi na pytania – po co nauczycielowi rękawiczki przy kontakcie z kwasem azotowym(V). W grupach wypełnili kartę obserwacji z wnioskiem – chcą być chemikami.

Opis lekcji:

Na lekcji biologii ósmoklasiści powtórzyli wiadomości o kwasie deoksyrybonukleinowym - DNA, następnie przystąpili w grupach do wykonania eksperymentu. Wyizolowali materiał genetyczny w komórce banana. Dodatkowo jednemu z uczniów udało się wytrącić DNA z materiału zwierzęcego (mięso wieprzowe). Wszyscy uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem. Wyniki i wnioski zanotowali w kartach obserwacji.

Opis lekcji:

Na zajęciach uczniowie klasy VII sprawdzali obecność skrobi w niektórych produktach spożywczych. Używali do tego płynu Lugola. Testowali ziemniaka, zawiesinę sporządzoną z mąki ziemniaczanej oraz różne rodzaje twarożków. Skrobię wykryto w ziemniaku i zawiesinie. Serki zabarwiły się na brązowo, wskazując na brak skrobi w swoim składzie.

Opis lekcji:

Eksperyment sprawdzający zawartość tlenu w powietrzu atmosferycznym przeprowadzono w klasie piątej. Uczniowie wiedzieli, że tlen jest składnikiem i podtrzymuje palenie. Po zużyciu go pod szklanką płomień świecy gaśnie, a jego miejsce zajmuje woda. Doświadczenie przeprowadzono w czterech grupach, otrzymane wyniki były porównywalne. Uczniowie dowiedzieli się, że tlen zajmuje ok. 1/5 objętości powietrza atmosferycznego.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy piątej, przeprowadzający eksperyment dotyczący denaturacji białka bardzo zaangażowali się w przeprowadzane doświadczenia i wzajemnie sobie pomagali. Eksperyment wykazał, jak łatwo zniszczyć strukturę białka, które jest składnikiem naszego organizmu. Zauważyli, że nie każdy czynnik zastosowany do denaturacji daje taki sam efekt. Zwrócili uwagę przede wszystkim na alkohol, który nie powinien być dostarczany do organizmu.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.