FB

Profile szkół

Szkoła podstawowa im. Bolesława Chrobrego w Żórawinie

MIKOŁAJA KOPERNIKA 15

55-020 ŻÓRAWINA

Nasza szkoła działa nieprzerwanie od 1945 roku. Początkowo lekcje odbywały się w starym poniemieckim budynku stojącym na tyłach dzisiejszej szkoły. W styczniu 1963 roku oddano do użytku tzw. Tysiąclatkę, w której uczymy się do dziś. W związku z wciąż powiększającą się liczbą mieszkańców powstały plany rozbudowy naszej placówki i z pewnością już najbliższe lata przyniosą ich realizację.
Atrakcyjne położenie naszej szkoły docenią przede wszystkim nowi mieszkańcy naszej gminy, a zwłaszcza ci, którzy przenieśli się do nas z Wrocławia. Budynek otacza rozległy, częściowo zadrzewiony teren zielony, na którym uczniowie mają do dyspozycji ścieżkę zdrowia, bieżnię, a także boisko do piłki nożnej (obecnie w trakcie rewitalizacji). Cały teren jest ogrodzony, oświetlony i objęty monitoringiem. Naprzeciwko szkoły znajduje się plac zabaw, a także park. Budynek szkolny znajduje się przy bocznej uliczce, która zapełnia się samochodami jedynie w godzinach przyjazdu i odjazdu uczniów.
Jesteśmy szkołą wspierającą naturalny rozwój ucznia, także tego o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dla nas Państwa dziecko jest najważniejsze. Oprócz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedmiotowców w skład naszej kadry wchodzą pedagog i pedagog specjalny (opiekun ucznia niepełnosprawnego), a także psycholog oraz logopeda, którzy prowadzą również indywidualne zajęcia dla uczniów.
Nauczanie języków obcych to nasz atut. Językiem wiodącym w naszej szkole jest język angielski, który dzieci poznają już od klasy zerowej. Dodatkowo wszyscy uczniowie klas IV-VIII uczą się języka niemieckiego. Zależy nam, by nasi wychowankowie osiągnęli sukces edukacyjny w następnym etapie nauczania, gdy drugi język obcy będzie już obowiązkowy.
Chcąc zapewnić naszym uczniom możliwość rozwijania ich zainteresowań i talentów, co roku poszerzamy ofertę zajęć pozalekcyjnych. Nasi wychowankowie uczestniczą w zajęciach Leo Maniaka, doskonalą język angielski z native speakerem, trenują siatkówkę, judo i karate, uczą się gry na gitarze oraz w szachy. Prężnie działa również koło filmowe i warsztaty teatralne.
Chcemy być szkołą nowoczesną, kształcącą ucznia na miarę XXI wieku, dlatego angażujemy się w ciekawe programy i projekty.

Dyrektor Szkoły: Lucyna Wasinkiewicz
Koordynator Koloratorium w szkole: MAGDA KAWULAK

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

103

Miejsce

Miejsce
w rankingu

44

Punkty

Ilość
punktów

4 434,53

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Klasa 7as uczestniczyła w lekcji doświadczalnej. Tematem zajęć było WYKRYWANIE SKROBI W PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH. Postawiona na wstępie hipoteza została zweryfikowana eksperymentalnie. Niepoprawnym było stwierdzenie, że we wszystkich produktach spożywczych zawarta jest skrobia. Pod wpływem Płynu Lugola produkty zawierające skrobię barwią się na ciemnogranatowo. Jest to reakcja charakterystyczna umożliwiająca wykrywanie wielocukru.

Opis lekcji:

Uczniowie klas 8 wzięli udział w zajęciach eksperymentalnych. Celem zajęć był wykrywanie zawartości tlenu w powietrzu. Do krystalizatora / szalek Petriego/ z wodą włożono zapaloną świeczkę i przykryto zlewką. Po przykryciu świeczki zlewką płomień świeczki zaczął maleć i świeczka zgasła, jednocześnie podniosła się wraz poziomem wody o około 20 procent. Tlen podtrzymuje spalanie i stanowi ok 21% obj. powietrza.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy 8b i 7as wzięli udział w kolejnej lekcji doświadczalnej.Chemiczne dmuchanie balonu-jest na to sposób.Do butelki wlej octu, do balonika wsyp sodę oczyszczoną. Balonik naciągnij ostrożnie na butelkę.Przechyl balon, wsypując jego zawartość do butelki.Powstaje gaz - dwutlenek węgla - który zajmuje dużą przestrzeń, dlatego balon rośnie. Gaz niepalny, cięższy od powietrza.Miłej zabawy:)

Opis lekcji:

Uczniowie klasy 8a i 8b uczestniczyli w lekcji, podczas której otrzymywany był tlen. Do cylindra wlewamy płyn do naczyń, wodę, wsypujemy drożdże, zalewany wodą utlenioną i mieszamy. Czekamy kiedy mieszanina zwiększy swoją objętość i przykładamy żarzące się łuczywko nad cylinder.Obserwujemy burzliwą reakcję wody utlenionej z drożdżami. Rozżarzone łuczywko po przyłożeniu nad zlewkę zapala się.

Opis lekcji:

Za nami kolejne ciekawe zajęcia chemii. Stworzyliśmy tęczową wieżę, do której wykorzystaliśmy syrop cukrowy. Okazuje się, że w zależności od ilości cukru roztwory mają różną gęstość. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów. Badane roztwory wlane zostały do probówki. Utworzyły się wyraźnie oddzielone, kolorowe warstwy, które mają różną gęstość.

Opis lekcji:

Celem zajęć była odpowiedź na pytanie:Jak zachowują się białka pod wpływem różnych związków chemicznych i podwyższonej temperatury?Sole metali ciężkich, jak również etanol, kwasy i podwyższona temperatura „ścinają” białko w sposób nieodwracalny, niszczą jego strukturę. Jest to denaturacja białka. Sole metali lekkich powodują wysalanie białka(koagulacja odwracalna).

Opis lekcji:

Uczestnicy zajęć laboratoryjny pogłębiali swoją wiedzę praktyczną i teoretyczną na temat związany ze skalą pH, odczynem roztworów oraz rodzajami wskaźników( indykatorów).Okazuje się, że świat chemii jest kolorowy, a każdy kolor niesie ze sobą pewne informacje - w przypadku wskaźników pH o odczynie roztworów.Kwas octowy,cola- odczyn kwasowy, soda oczyszczona- odczyn zasadowy, woda destylowana- odczyn obojętny.

Opis lekcji:

Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów.Do probówki, w której znajduje się roztwór białka jaja kurzego dodaliśmy roztworu NaOH i parę kropel roztworu CuSO4. Całość ogrzaliśmy w płomieniu palnika.Pojawiło się zabarwienie fioletowego.Jest to reakcja charakterystyczna białek, zwana reakcją biuretową.To reakcja barwna, wykorzystywana do wykrywania białek. Świadczy ona o obecności wiązań peptydowych.

Opis lekcji:

Zajęcia miały na celu wykrycie DNA w bananie.Ciekawość uczniów sięgnęła zenitu. Mogli na własne oczy zobaczyć bardzo dobrze widoczne nitki DNA.Zaawansowana technika i laboratorium niczym z CSI nie są potrzebne aby wyizolować DNA. Możesz to bez problemu zrobić we własnej kuchni wykorzystując to co masz pod ręką. Denaturat lub spirytus powoduje wytrącanie DNA z roztworu wodnego, w którym się wcześniej znajdowało.

Opis lekcji:

"Szybki suchy lód"- czy istniej? Oczywiście, że tak. Przekonaliśmy się o tym podczas ostatniej lekcji z Koloratorium. Przygotowaliśmy przesycony roztwór octanu sodu, który po ostygnięciu do temperatury otoczenia ulega gwałtownej krystalizacji.Początkowo jest cieczą, a pod wpływem bodźca np. kryształku octanu sodu zamienia się w ciało stałe.Wydziela się ciepło, a naczynie nagrzewa się. Fakt ten wykorzystuje się np. w ogrzewaczach do dłoni.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.