FB

Profile szkół

Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Królowej Górnej

Królowa Górna

33-334 Królowa Górna

Nie wiadomo kiedy powołano do życia szkołę w Królowej Górnej, nie wiadomo też, gdzie mieściła się szkoła. Z zachowanych dokumentów wynika, że w 1909 roku rozpoczęto budowę szkoły zlokalizowanej na działce w miejscu gdzie istnieje obecnie.
Szkoła posiada wystarczającą liczbę sal do jednozmianowej nauki,salę gimnastyczną, stołówkę, świetlicę, bibliotekę, salę internetową, pomieszczenie do zabaw.

Dyrektor Szkoły: Jadwiga Łęczycka
Koordynator Koloratorium w szkole: Beata Koziak

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

82

Miejsce

Miejsce
w rankingu

32

Punkty

Ilość
punktów

6 585,90

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Większość z nas słyszała, że substancje różnią się gęstością. Dlaczego tak się dzieje? Czy większą gęstość ma ciało, które przy tej samej objętości ma większą masę, czy ciało, które przy tej samej masie zajmuje większą objętość? Odpowiedzi na te pytania poznaliśmy dzisiaj podczas zajęć w ramach koloratorium. Mimo zimowej aury, u nas było kolorowo- stworzyliśmy płynną tęczę. Chociaż prawdę powiedziawszy nie od razu- ale do 3 razy sztuka :)

Opis lekcji:

Popularne ziemniaki- ile o nich wiemy? Dzisiejsze zajęcia pozwoliły nam poznać odpowiedzi na te pytania i stwierdzić fakt, że ziemniaki dostarczają dużych ilości skrobi. Skrobia ulega reakcji charakterystycznej, która polega na działaniu na skrobię roztworem jodu w jodku potasu, uzyskuje się wtedy granatowe zabarwienie. W ten sposób wykrywa się obecność skrobi w różnych substancjach.

Opis lekcji:

Tlen -jest nam niezbędny, nic więc dziwnego, że najczęściej kojarzymy go z ratowaniem życia i zdrowia. Jak go zmierzyć w [powietrzu? Zapalona świeca pływa po powierzchni wody, po zakryciu świcy butelką powietrze wypiera wodę i świeca opada na dno naczynia, po pewnym czsie poziom wody w butelce zaczał się podnosić a gdy świca zgasła to woda zajmowała około 1/5 części objętości butelki

Opis lekcji:

CO2 to naturalny, bezwonny i bezbarwny gaz, który znany jest w przemyśle spożywczym jako E290. Dwutlenek węgla produkowany jest przez rośliny. Ceniony jest ze względu na to, że jest czynnikiem, który hamuje rozwój pleśni, bakterii i grzybów, szczególnie kiedy w otoczeniu brak jest tlenu. Jest to nieorganiczny związek chemiczny. Jak go otrzymać w warunkach domowych? Uczennica kl. 8 zademonstrowała to podczas lekcji. Dziękujemy Basiu :)

Opis lekcji:

Jajecznica i nauka? Tak to możliwe, o czym przekonaliśmy się dzisiaj na lekcji w ramach koloratorium Śnieżki. Denaturacja powoduje rozpad struktur, lecz aminokwasy, białko nadal jest dostępne dla naszego organizmu. Traci ono tylko swoje właściwości (nadane przez dane struktury), co dla nas w sumie nie ma większego znaczenia, bo i tak zostanie strawione aż do pojedynczych aminokwasów. Aczkolwiek, denaturacja białka ułatwia jego strawienie.

Opis lekcji:

Czy banan ma DNA? Jak to się dzieje ? Za pomocą kilku prostych substancji chemicznych stosunkowo łatwo wyodrębnić DNA z materiału biologicznego, np. banana. Wyekstraktowane DNA pochodzi z miliardów rozgniecionych komórek owocu banana – dlatego tak łatwo jest je zobaczyć. Sól sprawia, że łańcuchy DNA przyklejają się do siebie. DNA nie rozpuszcza się w alkoholu, dlatego krzepnie w formie galeretowatej substancji, którą można wyjąć.

Opis lekcji:

Jeden z naszych uczniów zaprezentował doświadczenie obrazujące najważniejszą właściwości tlenu - zdolność do utleniania a tym samym podtrzymywania spalania.

Opis lekcji:

Dzisiejsze zajęcia z koloratorium - dobrze opisuje pewien wierszyk „Papierek lakmusowy” O ile dobrze pamiętam, w szkole mnie uczono że lakmus pod wpływem kwasów barwi się na czerwono. A jeśli się pojawią niebieskiej barwy ślady, papierek lakmusowy jest pod wpływem zasady. No dobrze… Gdy już ustalą barwę odczynnika… To kto nam tutaj funduje zabawę w małego chemika?

Opis lekcji:

Białka stanowią najważniejszy składnik wszystkich organizmów. Należą do bardzo złożonych związków organicznych (związki wielocząsteczkowe). Nasi uczniowie udowodnili dzisiaj, że znają sposób na wykrycie białka w produktach spożywczych- dziękujemy Koloratorium :)

Opis lekcji:

W tem­pe­ra­tu­rze kry­tycz­nej (krzep­nięcia, wrze­nia, top­nie­nia, skra­pla­nia) następuje zmiana wła­ści­wo­ści fizycz­nych: ciecz zamie­nia się w gaz, ciało stałe w ciecz. Tem­pe­ra­tury kry­tyczne są spe­cy­ficzne dla danej sub­stan­cji. Oka­zuje się, że jest możl­i­wość utrzy­ma­nia sub­stan­cji w danym sta­nie sku­pie­nia, cho­ciaż dzięki zmia­nie tem­pe­ra­tury powinna już wystąpić zmiana tego stanu. Przy­kła­dem może być... octan sodu

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.