FB

Profile szkół

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Trumiejkach

Trumiejki 42

82-550 Trumiejki

Jesteśmy niewielką szkołą wiejską, w której wszyscy doskonale się znają. Budynek szkoły jest bardzo zadbany i przyjazny dla uczniów. Maluchy z klas I-III zajmują parter, młodzież uczy się na piętrze. Na terenie naszej szkoły znajduje się hala sportowa i plac zabaw dla dzieci. Brać uczniowska jest świetnie zintegrowana dzięki wspólnym wyjazdom na zawody sportowe, do kina bądź teatru, a także imprezom szkolnym takim jak Andrzejki, Choinka, Pierwszy dzień wiosny czy Dzień Dziecka.
Sale lekcyjne są zadbane i w miarę możliwości wyposażone (głównie w plansze). Brakuje jednak przyrządów, modeli i okazów. Udział w programie jest ogromną szansą dla naszej szkoły.

Dyrektor Szkoły: Kazimierz Kowalczyk
Koordynator Koloratorium w szkole: Wioleta Kossak-Mościcka

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

69

Miejsce

Miejsce
w rankingu

36

Punkty

Ilość
punktów

6 057,00

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Lekcje związane z czymś niewidzialnym są najtrudniejsze, skąd niby wiadomo jakie i ile gazów jest w powietrzu? W klasie 7 na lekcji o ukł. oddechowym pokazałam, a właściwie przypomniałam uczniom o właściwościach tlenu i jego ilości w powietrzu. Młodzież obejrzała profesjonalnie przeprowadzone doświadczenie, a następnie 3x sami wykazali zawartość tlenu w powietrzu. Jakaż to była frajda, a przy okazji wyszedł charakter interdyscyplinarny tematu.

Opis lekcji:

W ramach lekcji podsumowującej dział o układzie pokarmowym w klasie 7 przeprowadziliśmy doświadczenie na wykrywanie skrobi w produktach dostępnych na rynku, a konkretnie w serkach i jogurtach. Uczniowie najpierw obejrzeli film dostępny na stronie koloratorium, a następnie samodzielnie wykonali doświadczenie. Oczywiście wzbudziło ono wiele emocji, jak wszystko co uczniowie mogą wykonać sami, i do tego zmiany barwy ;)

Opis lekcji:

Podczas lekcji dot. grzybów i bakterii rozmawialiśmy na temat wypieków (pączki i drożdżówki) ;) uczniowie poznali przyczynę pulchności wypieków. Wspólnie przeprowadziliśmy doświadczenie wykazujące powstawanie dwutlenku węgla. Uczniowie najpierw obejrzeli film instruktażowy, a następnie sami przeprowadziliśmy doświadczenie. Głos zabrał także młody strażak z ochotniczej straży pożarnej, który potwierdził, że to tlen a nie CO2 podtrzymuje spalanie!

Opis lekcji:

W ramach lekcji prowadzonych z koloratorium uczniowie klasy 6 poznali pojęcie gęstości. Sporządziliśmy 4 roztwory o różnych gęstościach (o takich samych objętościach ale o innej zawartości cukru). Oznakowaliśmy je za pomocą barwników spożywczych, a następnie nanieśliśmy jeden roztwór na drugi oraz kolejne. W ten sposób powstała "tęczowa probówka".

Opis lekcji:

Dzisiaj w naszej klasie unosiły się intensywne zapachy alkoholu i octu, a to za sprawą koloratorium właśnie ;) Uczniowie poznali pojęcie denaturacji i obserwowali ten proces. Sprawdzaliśmy, który z użytych odczynników najintensywniej denaturuje białko: gorąca woda, spirytus rektyfikowany czy ocet. Uczniowie zgodnie orzekli, że gorąca woda i spirytus były "najszybsze".

Opis lekcji:

Ta lekcja z koloratorium zaczęła się apetycznie;) sporządziliśmy smoothie z banana! Następnie zgodnie z instrukcją Pani doktor rozpuściliśmy ściany komórkowe za pomocą płynu do mycia naczyń i soli, przesączyliśmy materiał genetyczny i delikatnie zalaliśmy stężonym alkoholem. Na granicy dwóch cieczy zaczęło się wytrącać DNA w postaci białych kłaczków. Uczniowie nie mogli uwierzyć, że w "takim czymś" zawarta jest cała informacja o organizmach.

Opis lekcji:

Uczniowie znają zawartość tlenu w powietrzu. Tylko jak uzyskać czysty tlen..? Pokazała nam to dzisiejsza lekcja z koloratorium. Przy użyciu drożdży rozpuszczonych w barwnikiem spożywczym i wody utlenionej wyprodukowaliśmy tlen! Skąd wiemy że to tlen? Ponieważ podpalona zapałka paliła się jeszcze bardziej, a to przecież tlen jest gazem podtrzymującym proces spalania.

Opis lekcji:

Dzisiaj na zajęciach przeprowadziliśmy reakcje biuretową, czyli reakcje podczas której można sprawdzić obecność białka na przykład w pokarmach. Za pomocą siarczanu miedzi i wodorotlenku sodu sprawdzaliśmy czy białko jaja kurzego jest rzeczywiście zbudowane z białek ;) Oczywiście obejrzeliśmy też film zamieszczony na stronie koloratorium.

Opis lekcji:

Kolejne zajęcia poświęciliśmy krystalizacji. Na dobry początek nawiązałam do wykonywanych przez uczniów w młodszych klasach słoików z nasyconym roztworem soli i powstającymi na sznurku kryształami soli. Na lekcji spróbowaliśmy przeprowadzić błyskawiczną krystalizacje przesyconego octanu sodu. Widocznie nie wysyciliśmy wystarczająco roztworu ponieważ krystalizacja była dość słabo widoczna. Pomocny okazał się jak zawsze film od koloratorium ;)

Opis lekcji:

Dla przypomnienia w klasie 8 przeprowadziliśmy zajęcia dotyczące skali pH. Przy użyciu papierków wskaźnikowych sprawdziliśmy jaki odczyn mają substancje z którymi mamy styczność na co dzień. Uczniowie z ogromnym entuzjazmem zamaczali papierki czekając na zmianę barwy. Może ta lekcja uświadomi uczniom czym jest coca-cola...

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.