FB

Profile szkół

Zespół Szkół nr 3 w Ropczycach

ul. Robotnicza 48

39-100 ROPCZYCE

Ropczyce to jedno z najstarszych miast południowo-wschodniej Polski. To tutaj, w dzielnicy Czekaj, położona jest nasza szkoła. Dawniej przebiegał tędy szlak bursztynowy, biegnący z Górnych Węgier, aż po Bałtyk. Wjazdu do miasta broniło myto, przed którym należało czekać i uiścić dodatkową opłatę.
Dzisiaj opłaty się już nie pobiera, ale uczniowie naszej szkoły czekają na wiele rzeczy. Czeka się na przerwę, obiad, pociąg, autobus, a najbardziej na wakacje. Codzienność szkolną urozmaicają spotkania z przyjaciółmi i zajęcia prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę nauczycielską. W naszym Zespole Szkół Nr 3 w Ropczycach mieści się przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, biblioteka szkolna, świetlica i stołówka. Uczniowie uwielbiają wychowanie fizyczne i SKS-y, które regularnie odbywają się w sali gimnastycznej i boisku znajdującym się obok szkoły. Pierwiastki nie są im obce, dlatego „pierwiastkują” na matematyce, fizyce, chemii, a niekiedy zostają „wypierwiastkowani” przez nauczycieli. Skutek jest dla nich różny – ale wszystko przyjmują z honorem, bo staramy się być szkoła z klasą.

Dyrektor Szkoły: Joanna Nosal
Koordynator Koloratorium w szkole: Lidia Brzostowska

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

112

Miejsce

Miejsce
w rankingu

7

Punkty

Ilość
punktów

7 739,59

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Podczas tej lekcji pokazaliśmy uczniom jaka jest ilość tlenu, gazu, który podtrzymuje spalanie w powietrzu. Świeczka zgasła przy około 1/5 objętości zlewki. Oznacza to, że tlen zajmuje w powietrzu atmosferycznym ok 21% objętościowych, a resztę stanowi azot, czyli gaz, który nie podtrzymuje spalania.

Opis lekcji:

Na tej lekcji, uczniowie zobaczyli co to jest denaturacja. Po przygotowaniu trzech zlewek z białkiem, jeden uczeń dolał ocet, drugi uczeń gorącą wodę, a uczennica alkohol etylowy. Okazało się, że substancje te ścięły nieodwracalnie białko. Zaszła więc denaturacja.

Opis lekcji:

Podczas tej lekcji powiedzieliśmy sobie, jak powstają roztwory o różnej gęstości (stężeniem roztworu) i jaka jest zależność miedzy gęstością, masą i objętością roztworu. Uczniowie zrobili 4 roztwory o różnych stężeniach cukru, zabarwieniach. Następnie, powoli zmieszali te roztwory widząc jak tworzy się "piramida barw"

Opis lekcji:

Na tej lekcji uczniowie dowiedzieli się co to są indykatory pH. Zobaczyliśmy jak barwią papierki wskaźnikowe i jakie pH mają takie substancje jak między innymi soda oczyszczona, kwasek cytrynowy. Sprawdziliśmy jak barwi się fenoloftaleina pod wpływem zasad i kwasów. Zobaczyliśmy też co dzieje się z esencją herbaciana pod wpływem sody oczyszczonej i soku z cytryny. Doświadczenie pokazało jaka jest różnica pH różnych produktów.

Opis lekcji:

Uczniowie szkoły wiedzą co to jest krystalizacja. Wiedzą te,że zachodzi ona bardzo wolno. Podczas tego doświadczenia jednak, zobaczyli, że pod wpływem niektórych soli np. bezwodnego octanu sodu można proces ten przyspieszyć. przygotowaliśmy więc przesycony roztwór tej soli, umieszczając ją w zlewce z gorącą wodą. następnie roztwór ochłodziliśmy i wylaliśmy na szalkę Petriego na której nastąpiła krystalizacja.

Opis lekcji:

Doświadczenie które wykonaliśmy miało na celu wyizolowanie kwasu deoksyrybonukleinowego - DNA z banana. Doświadczenie miało pokazać, że materiał biologiczny pochodzący z organizmu zawiera w swoich komórkach materiał genetyczny. Uczniowie roztarli do tego celu banana. Wymieszali go z roztworem soli i płynu do mycia naczyń. Następnie przesączyli całość przez sitko. na koniec dodali zimnego alkoholu etylowego i zauważyli DNA banana.

Opis lekcji:

Doświadczenie miało na celu sprawdzenie czy dane produkty zawierają skrobię. Uczennice przygotowały kilka produktów, twarożków na które dodały kilka kropel płynu Lugola. Zrobiły też próbę kontrolną z mąką ziemniaczaną i płynem, próba zabarwiła się na granatowo. Okazało się, że badane twarożki nie zabarwiają się na granatowo, co oznacza, że nie zawierają skrobi jako zagęstnika.

Opis lekcji:

Doświadczenie miało na celu wykrycie białka w produkcie spożywczym. Do tego celu, po zmieszaniu wodorotlenku sody z siarczanem VI miedzi II otrzymaliśmy niebieski osad wodorotlenku miedzi II. Substancję wlaliśmy do przygotowanego wcześniej białka kurzego po czym zauważyliśmy zmianę zabarwienia na kolor fioletowy. Zaszła reakcja Biuretowa- identyfikująca białka.

Opis lekcji:

Eksperyment ten miał na celu pokazanie właściwości tlenu, czyli tego, że jest to gaz bezbarwny, bezwonny, podtrzymujący spalanie. Uczniowie przygotowali cylinder miarowy go którego dodali płynu do mycia naczyń, barwnika,wsypali drożdże,wodę oraz nadtlenek wodoru. Mieszanina zaczęła się pienić pod wpływem wydzielającego się tlenu. następnie przygotowali drożdże z H2O2 pokazując że tlen podtrzymuje spalanie.

Opis lekcji:

Eksperyment ten miał na celu otrzymanie tlenku węgla (IV) w reakcji wodorowęglanu sodu z kwasem octowym i pokazanie właściwości tego gazu. Uczniowie przygotowali w kolbie stożkowej ocet. W baloniku umieścili sodę oczyszczoną i balonik nałożyli na wylot kolby stożkowej. Zauważyli że balonik zostaje napompowany na wskutek wydzielającego się dwutlenku węgla. Po ściągnięciu balonika i włożeniu łuczywka ono gaśnie gdyż CO2 nie podtrzymuje spalania.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.