FB

Profile szkół

Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego

Dębice 29

72-130 Dębice

Nasza szkoła znajduje się w małej wsi Dębice , która położona jest na terenie gminy Maszewo, w powiecie goleniowskim i województwie zachodniopomorskim. W Dębicach liczba mieszkańców to niespełna 700 osób. Szkoła nosi imię Janusza Kusocińskiego i uczęszcza do niej 200 uczniów: w oddziałach przedszkolnych- 38, w klasach I-III 47 i w klasach IV-VIII 115. Dzieci i młodzież przyjeżdża z 11 ościennych miejscowości autobusami szkolnymi dlatego zdecydowana większość uczniów jest dojeżdżająca. Nasza szkoła ma liczne sukcesy sportowe w tenisie stołowym, piłce nożnej i lekkoatletyce. W szkole mamy pracownię komputerową, budynek spełniający rolę sali gimnastycznej, boiska Orlik, świetlicę, bibliotekę , stołówkę, swój gabinet ma stomatolog i pielęgniarka.

Dyrektor Szkoły: Monika Jóźwik
Koordynator Koloratorium w szkole: Iwona Ślązak

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

115

Miejsce

Miejsce
w rankingu

15

Punkty

Ilość
punktów

7 333,30

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VIII przeprowadzili doświadczenia na wykrywanie skrobi w produktach spożywczych. Przed praktycznym działaniem przypomniano budowę , rolę , źródła tego wielocukru. Do doświadczenia użyto popularnych w sprzedaży twarożków ,ziemniaka i banana. Wyniki doświadczenia dały nam cenną wskazówkę praktyczną,otóż we wszystkich próbkach twarożków wynik był negatywny- wiemy, które możemy na pewno polecić.

Opis lekcji:

Klasa VII i doświadczenia z CO2. Przy okazji wspomnieliśmy Szczyt Klimatycznym w Katowicach. Uczniowie otrzymywali gaz z wodorowęglanu sodu i kwasu octowego.Potwierdziła się właściwość iż CO2 nie podtrzymuje palenia ta właściwość wykorzystana jest w praktyce np.w gaśnicach śniegowych. Otrzymać możemy CO2 z węglanu wapnia i HCl . Gaz ten jest cięższy od powietrza i zachowuje się jak ciecz możemy go "przelewać" i gasić w ten sposób płomień.

Opis lekcji:

Klasa VI B wykonała doświadczenie z płonącym podgrzewaczem. Co się stanie gdy odetniemy dopływ powietrza do płomienia- zgasł ,poziom wody w słoiku podniósł się. Uczniowie stwierdzili , że woda zajęła miejsce gazu , którym jest tlen. Tlen podtrzymuje palenie. Brak O płomień gaśnie. Nawiązaliśmy do składu procentowego powietrza . Tlen zajmuje ok. 1/5 powietrza więc poziom wody w słoiku w przybliżeniu podniósł się do takiej objętości .

Opis lekcji:

Klasa VII sprawdzała wartość pH popularnych produktów spożywczych i środków do mycia. Uczniowie dowiedzieli się co to jest odczyn roztworów . Użyli roztworu : mleka, coli, octu, soku i płynów do mycia. Indykatorem pH były papierki wskaźnikowe wyniki bardzo zainteresowały uczniów szczególnie pH octu i coli. Uczniowie poruszyli problem ile cukru może być w tym napoju.Poznali naturalny wskaźnik jakim jest wywar z czerwonej kapusty.

Opis lekcji:

Uczniowie wykrywali białko-obecność wiązań peptydowych. Użyliśmy roztworu Kreta - źródło NaOH sodu, oraz roztworu siarczanu(VI) miedzi (II).Zgodnie z instrukcją do białka jaja dodano obu roztworów( z Kretem zlewka gorąca ,niebezpieczna substancja) i siarczan(VI) miedzi(II) . Obserwowaliśmy zmianę struktury białka i efektowną zmianę zabarwienia na fioletową .Białko wykrywamy też reakcją ksantoproteinową z HNO3, kolor żółty.

Opis lekcji:

Doświadczenie ilustrowało denaturację białka. Wykonane zostało wg instrukcji. Użyliśmy alkoholu etylowego 95%, gorącej wody oraz octu spirytusowego 10%. Wyniki doświadczenia były różne a dokładnie mówiąc intensywność denaturacji. Najbardziej widoczne przy działaniu gorącą wodą, najmniej gdy użyty był ocet. Innymi czynnikami, które wywołują denaturację są ultradźwięki, mieszanie,zasady np NaOH. Do doświadczenia można użyć białka mięsa.

Opis lekcji:

Uczniowie sporządzali roztwory o różnych gęstościach. Wykorzystaliśmy sól i cukier. Barwiąc różnie otrzymane roztwory uczniowie nawarstwiali je w cylindrze oczywiście nie mieszając ich. Uczniowie zauważyli , iż mimo że roztwory mają te samą objętość mogą mieć różną masę czyli ciężar . W cylindrze powstała barwna piramida. Można użyć różnego rodzaju płynne substancje dostępne w kuchni i sporządzić kolorowy koktail

Opis lekcji:

Doświadczenie wykonali uczniowie klasy VIII. Temat realizowany był wcześniej na lekcji biologii. W doświadczeniu użyty był banan , działanie mechaniczne pozwoliło rozbicie tkanek na pojedyncze komórki , gdyż roślinne mają grubą ścianą komórkową. Dodatek detergentu powoduje, że rozpadają się błony komórkowe,które złożone są z lipidów, a wnętrze komórki wydostaje się do roztworu. Alkohol powoduje, że DNA wytrąca się w postaci kłaczków .

Opis lekcji:

Doświadczenie potwierdziło jedną z właściwości tlenu podtrzymywanie palenia. Działając na drożdże nadtlenkiem wodoru otrzymaliśmy obfite pęcherzyki piany wypełnione gazem. Zbliżając rozżarzone łuczywo do pęcherzyków , drewienko zapala się bardzo efektownie na nowo. Drożdże zawierają enzym katalazę , który powoduje rozkład nadtlenku wodoru. W doświadczeniu można użyć KmNO4 , otrzymany tlenek manganu będzie katalizatorem.

Opis lekcji:

Uczniowie przeprowadzili doświadczenie ilustrujące proces krystalizacji. Użyto siarczanu(VI) miedzi, chlorek sodu oraz ałun potasowy.Uczniowie przygotowali roztwory przesycone tych soli. Proces krystalizacji w siarczanie VI miedzi dość szybko , po kilku godzinach lekcyjnych już uczniowie obserwowali niebieskie kryształki.Nie dysponowaliśmy octanem sodu. Do doświadczenia można użyć roztwór cukru.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.