FB

Profile szkół

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Dzierżona

Kolejowa 9

46-037 Karłowice

Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Patronem naszej szkoły jest ks. Jan Dzierżon - pszczelarz. W naszej szkole uczy się ponad 151 uczniów z Karłowic, Kurzni, Kuźnicy Katowskiej i Stobrawy, a zajęcia prowadzi 18 nauczycieli pełnych pasji. Miejscowość, w której sie uczymy, jest częścią przepięknego Stobrawskiego Parku Krajobrazowego. Każdy uczeń osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem dla naszej szkoły jest uczeń.

Dyrektor Szkoły: Elżbieta Górka
Koordynator Koloratorium w szkole: Marta Samul

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

110

Miejsce

Miejsce
w rankingu

12

Punkty

Ilość
punktów

7 380,18

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Lekcja została przeprowadzona w klasie 7. Uczniowie wykonali eksperyment, który miał na celu wykazać jaką część objętości powietrza stanowi tlen. Wypełnili kartę obserwacji oraz wyciągnęli wnioski, że powietrze jest mieszaniną gazów, a tlen stanowi 1/5 objętości tej mieszaniny. wyjaśnili również dlaczego świeczka zgasła. Siódmoklasiści podczas lekcji dowiedzieli się także jakie inne gazy wchodzą w skład powietrza i jakie inne są ich cechy.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy 7 wykonali eksperyment, podczas którego wytwarzany był tlen. Do przeprowadzenia doświadczenia wykorzystali drożdże, wodę utlenioną, barwniki, płyn do naczyń. Zaobserwowali, że podczas reakcji wydziela się gaz, który podtrzymuje spalanie. Dowiedzieli się również, że drożdże posiadają enzymy-katalazę, który przyspiesza rozkład wody utlenionej. Na lekcji uczniowie poznali również inne metody otrzymywania tlenu oraz jego właściwości.

Opis lekcji:

Lekcja została przeprowadzona w klasie IVa. Do doświadczenia zostały użyte odczynniki dostępne w każdej kuchni: ocet i soda oczyszczona. Eksperyment został wykonany zgodnie ze scenariuszem. Uczniowie byli zachwyceni. Po wykonaniu doświadczenia wypełnili karty pracy, a następnie zostały omówione właściwości tlenku węgla (IV). Uczniowie poznali również reakcję charakterystyczną dla tlenku węgla (IV) - wykonaliśmy doświadczenie z wodą wapienną.

Opis lekcji:

Klasa IVB podczas zajęć dowiedziała się w jaki sposób można zidentyfikować skrobię. Uczniowie dowiedzieli się, że skrobia jest cukrem złożonym, który reaguje z jodem dając granatowe zabarwienie. Dzieci badały, które produkty spożywcze zawierają skrobię. Do doświadczenia użyliśmy ziemniaka, banana, ugotowanego makaronu, ryżu, serów, maślanej bułeczki. W czasie lekcji wypełniliśmy karty pracy i wyciągnęliśmy wnioski.

Opis lekcji:

Lekcja została przeprowadzona w klasie VIII. Uczniowie zgodnie z instrukcją przeprowadzili eksperyment badając białko jaja kurzego. Uzyskali piękne fioletowe zabarwienie. Doświadczenie przeprowadzili również z mlekiem. Dowiedzieli się również w jaki inny sposób można zidentyfikować białko - reakcja ksantoproteinowa. Na badanych substancjach umieścili po kropli kwasu azotowego (V). Zaobserwowali, że badane substancje żółkną.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy ósmej wykonując doświadczenie dowiedzieli się jakie czynniki mogą wywołać zmianę struktury białka - denaturację. Eksperyment wykonali wprowadzając do kolby z białkiem jaja kurzego: gorącą wodę, alkohol etylowy, ocet oraz roztwór siarczanu (VI) miedzi (II). Uczniowie zauważyli, że pod wpływem tych czynników białko ścina się, ale nie każdy czynnik daje taki sam efekt. Wyciągnęli wniosek, że denaturacja jest procesem nieodwracalnym.

Opis lekcji:

Klasa VII badała odczyny roztworów różnymi wskaźnikami oraz ustalą ph substancji: mleka , sody oczyszczonej, ogórków, śmietany, oleju, mydła, wody, coca - coli, kwasku cytrynowego, octu. Uczniowie sprawdzili jaki wpływ ma cytryna i soda oczyszczona na zabarwienie czarnej herbaty oraz wywaru z czerwonej kapusty. Przy użyciu fenoloftaleiny zbadali odczyn roztworu sody oczyszczonej. Dowiedzieli się, że fenoloftaleina służy do wykrywania zasad.

Opis lekcji:

Uczniowie IVa i IVb przeprowadzając eksperyment dowiedzieli się jak powstają jak powstają roztwory o różnej gęstości oraz jaka jest zależność pomiędzy gęstością, masą i objętością roztworu. Dzieci zrobiły barwne roztwory cukru o różnej gęstości, a następnie pipetą przelewały je do probówek. Uczniowie pracowali w grupach, każda z grup tworzyła barwną piramidę roztworów. Efekt doświadczenia był fascynujący, gdyż kolorowe ciecze utworzyły warstwy.

Opis lekcji:

Podczas zajęć uczniowie klasy czwartej zobaczyli jak można przeprowadzić szybki sposób krystalizacji soli. Sporządziliśmy w temperaturze ok. 60 stopni C przesycony roztwór octanu sodu. odczekaliśmy aby roztwór się ochłodził i przelaliśmy go do kilku szalek Petriego. Krystalizacja rozpoczęła się po dodaniu niewielkiej ilości kryształków tej soli do roztworu. Pojawiły się piękne, igiełkowate kryształki octanu sodu. Uczniowie byli zachwyceni.

Opis lekcji:

Ostatni eksperyment miał na celu izolację kwasu deoksyrybonukleinowego-DNA z materiału roślinnego. Do doświadczenia użyliśmy banana i wykonaliśmy doświadczenie zgodnie z instrukcją. Uczniowie wyizolowali w komórce banana materiał genetyczny. Zaobserwowali, że na granicy płynów znajdują się nitki DNA. Byli bardzo zainteresowani zajęciami. Podczas zajęć otrzymali informację dlaczego każda żywa komórka musi mieć DNA.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.