FB

Profile szkół

Publiczna Szkoła Podstawowa w Lipinach

Lipiny 1

39-220 Lipiny

Publiczna Szkoła Podstawowa w Lipinach położona jest w malowniczej miejscowości Lipiny w gminie Pilzno powiecie dębickim. Miejscowość nasza znana jest z pięknego Zespołu Klasztornego OO. Karmelitów w otoczeniu starego parku i stawów. Znajdują się tu także zabytkowa aleja lipowa oraz liczne obszary zalesione a także przepływa przez naszą miejscowość Wisłoka. Pierwsza szkoła podstawowa w Lipinach powstała 114 lat temu a obecny budynek szkoły został oddany do użytku społeczności Lipin w roku 1971. Obecnie uczęszcza do szkoły 149 uczniów (uczą się oni w ośmiu klasach szkoły podstawowej oraz III klasie wygaszanego gimnazjum). Dzięki wspaniałemu położeniu uczniowie naszej szkoły mają wspaniałe warunki do poznawania przyrody, jednakże marzą jeszcze o pracowni biologiczno-chemicznej, w której mogliby zgłębiać tajniki wiedzy przyrodniczej poprzez eksperymenty i doświadczenia.

Dyrektor Szkoły: Anna Reguła
Koordynator Koloratorium w szkole: Teresa Płoszczyca

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

68

Miejsce

Miejsce
w rankingu

3

Punkty

Ilość
punktów

7 522,00

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Na zajęciach wszyscy chętni mogli sprawdzić gdzie znajdziemy skrobię. Sprawdzili różne rodzaje twarożków: niestety skrobi tam nie było – kolor uzyskanej „mieszaniny” z płynem Lugola miał różne odcienie brązów ale nie granatu! Szybko znalazło się dodatkowe zadanie: sprawdzili m.in. banana, jabłko, oczywiście ziemniaka i inne produkty. Wniosek: skrobię można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego głównie w nasionach, pestkach, owocach.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VII przeprowadzili doświadczenie dot. tlenku węgla(IV) zgodnie z instrukcją. Zaobserwowali, że w wyniku reakcji octu z sodą oczyszczoną wydzielił się gaz, który „napompował” balonik. Następnie po zbadaniu właściwości tego gazu uczniowie sformułowali wnioski: jednym z produktów reakcji kwasu octowego i wodorowęglanu sodu jest tlenek węgla(IV), który jest cięższy od powietrza oraz nie podtrzymuje palenia.

Opis lekcji:

To była świetna zabawa kolorami! Uczniowie klasy VII badali zależności między gęstością, masą oraz objętością substancji. Najpierw zrobili roztwory wodne o różnej gęstości i po zabarwieniu ich różnymi barwnikami wlali do cylindra. Efekt kolorystyczny był wspaniały, bo ciecze utworzyły warstwy. Zachęceni tym uczniowie klasy VI przygotowali kolumnę z warstw cieczy różnej gęstości i o różnych barwach.

Opis lekcji:

Uczniowie kl.VI sprawdzali ile tlenu jest w powietrzu. Udowodnili, że w prosty sposób można zbadać zawartość tlenu w powietrzu, pamiętając, że jest to pierwiastek podtrzymujący palenie.Wypełnili karty pracy i zastanowili się, jakie inne gazy wchodzą w skład powietrza. Następnie przedyskutowali znaczenie zawartości różnych gazów w powietrzu oraz skład powietrza wydychanego przez człowieka.

Opis lekcji:

Doświadczenie z izolacją DNA wykonali uczniowie klasy VIII. Uczniowie szukali DNA w owocach: banana, kiwi oraz truskawki. Uczniowie poznali wcześniej na lekcji biologii budowę DNA więc z zainteresowaniem przystąpili do doświadczenia, które wykonali zgodnie z instrukcją Koloratorium. Zauważyli na granicy płynów nitki DNA.Potem wypełnili karty pracy i zastanowili się jakie znaczenie ma DNA dla organizmów.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VI najpierw dowiedzieli się co to jest odczyn roztworu, potem przypomnieli sobie sytuacje z życia, związane z tym tematem (np.wykonywanie surówki z kapusty czerwonej). Następnie poznali skalę pH oraz zbadali pH różnych substancji, z którymi mają do czynienia na co dzień. Na koniec wrócili do substancji znanych z życia codziennego, zastanawiając się, które z nich są naturalnymi indykatorami.

Opis lekcji:

Uczniowie kl. VI najpierw przypomnieli sobie informacje z przyrody na temat białka, jego budowy a potem wykonali doświadczenie, które pozwoliło im udowodnić istnienie białka w produktach spożywczych. Najpierw zbadali białko jaja kurzego, wykonując działania zgodnie z instrukcją.Po wykryciu białka w białku jaja sprawdzali inne produkty spożywcze, wspaniale się przy tym bawiąc. Zapamiętali także nazwę poznanej reakcji i wypełnili karty pracy.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VII wykonali doświadczenie zgodnie z instrukcją Koloratorium. Przypomnieli sobie informacje nt. rozpuszczalności oraz roztworów. Przygotowali roztwór przesycony octanu sodu a następnie pozostawili go, aby obniżyła się jego temperatura.. Po umieszczeniu niewielkiej ilości w krystalizatorach zainicjowali proces krystalizacji. Wypełnili karty pracy i przeanalizowali wpływ temperatury na zaistniałe zjawiska.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VI przygotowali kolejne doświadczenie z Koloratorium, wykonując je w grupach. W wyniku zainicjowanej reakcji otrzymali silnie pieniącą się kolorową substancję i od razu sprawdzili, czy wydzielającym się gazem jest tlen – rozżarzone łuczywko w jednej grupie zapaliło się a pozostali sprawdzali powstały gaz także w zlewkach.

Opis lekcji:

Uczniowie kl. VI sprawdzali co stanie się z białkiem, jeśli zadziała się na niego różnymi czynnikami:temperaturą, alkoholem etylowym oraz octem.Wykonali doświadczenie zgodnie z instrukcją Koloratorium. Zaobserwowali zmiany w strukturze i wyglądzie białka a następnie sformułowali wnioski oraz wypełnili karty pracy. Na koniec sami stworzyli definicję słowa denaturacja białka oraz przeprowadzili dyskusję, jakie to ma znaczenie w życiu codziennym.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.