FB

Profile szkół

Szkoła Podstawowa w Borkowie Kościelnym

Szkolna 2

09-200 Borkowo Kościelne

Szkoła Podstawowa w Borkowie Kościelnym położona jest w Podworskim Parku nad rzeką Sierpienicą, w malowniczej miejscowości w gminie Sierpc w województwie mazowieckim. Obecnie uczęszcza do niej 242 uczniów (uczą się oni w ośmiu klasach szkoły podstawowej oraz III klasie wygaszanego gimnazjum). Nasi uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach zarówno lekcyjnych, jak i dodatkowych oraz aktywnie biorą udział w wielu konkursach. W naszej placówce prężnie działa wiele organizacji, m.in. Szkolny Klub Wolontariatu "Pomocna dłoń", Ludowo Uczniowski Klub Sportowy. Naszym marzeniem jest dobrze wyposażona pracownia biologiczna i chemiczna, tak byśmy mogli pracować metodami naukowymi i wykonywać eksperymenty. Dzięki czemu będziemy mogli wyzwalać u uczniów kreatywność, samodzielne i twórcze myślenie
Takie metody bardzo uatrakcyjnią działania edukacyjne, a także sprawią, że szkoła będzie mogła przekazać uczniom wiedzę w sposób bardziej zrozumiały, przystępny i praktyczny.

Dyrektor Szkoły: Maria Trzcińska
Koordynator Koloratorium w szkole: Małgorzata Korpolińska

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

124

Miejsce

Miejsce
w rankingu

11

Punkty

Ilość
punktów

7 397,65

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Przeprowadzone doświadczenie miało na celu wykrycie białka z użyciem reakcji biuretowej. Uczniowie najpierw przypomnieli sobie informacje z przyrody na temat białka, a potem wykonali doświadczenie, które pozwoliło im udowodnić istnienie białka w produktach spożywczych. Doświadczenie wykazało, że białko jajka kurzego zawiera białko. W reakcji biuretowej w obecności białka powstał fioletowy związek kompleksowy zawierający jony miedzi.

Opis lekcji:

Na zajęciach przeprowadziliśmy eksperyment mający na celu zaprezentowanie reakcji identyfikacyjnej dla skrobi. Uczniowie używali do tego płynu Lugola. Testowali ziemniaka, zawiesinę sporządzoną z mąki ziemniaczanej oraz różne rodzaje twarożków. Skrobię wykryto w ziemniaku i zawiesinie. Uczniowie dowiedzieli się, że skrobia to cukier złożony, który reaguje z jodem dając granatowe zabarwienie.

Opis lekcji:

Uczniowie badali, jaka jest zależność pomiędzy gęstością , masą i objętością roztworu. Najpierw zrobili roztwory wodne cukru o różnej gęstości i po zabarwieniu ich różnymi barwnikami wlali do cylindra. Efekt kolorystyczny był wspaniały, bo ciecze utworzyły warstwy.

Opis lekcji:

Celem naszych zajęć było wykazanie, jakie czynniki powodują denaturację białka. W tym celu przeprowadziliśmy eksperyment. Wykazaliśmy, że podwyższona temperatura, kwas i alkohol powodują denaturację białka jajka kurzego. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami: denaturacja, wysalanie białka, koagulacja, kwas, alkohol. Zajęcia omówione i podsumowane, karty obserwacji ucznia wypełnione, cel zajęć osiągnięty.

Opis lekcji:

Eksperyment miał na celu zilustrowanie, jak w prosty sposób wykazać różnicę w odczynie roztworu i jego pH wybranych produktów spożywczych, detergentów i środków myjących. Podsumowaniem zająć było obejrzenie filmu edukacyjnego na temat znaczenia pojęcia pH roztworu i wypełnienie kart obserwacji ucznia. Cel doświadczenia został osiągnięty.

Opis lekcji:

Uczennice przeprowadziły doświadczenie zgodnie z instrukcją, otrzymały tlenek węgla (IV) i zbadały jego właściwości, zapisały wyniki obserwacji i wnioski. W wyniku reakcji octu z sodą oczyszczoną wydzielił się gaz, który „napompował” balonik. Jednym z produktów reakcji kwasu octowego i wodorowęglanu sodu jest tlenek węgla(IV), który jest cięższy od powietrza oraz nie podtrzymuje palenia.

Opis lekcji:

Celem doświadczenia była krystalizacja soli, którą zaobserwowaliśmy na przykładzie roztworu przesyconego octanu sodu. Uczniowie przygotowali roztwór octanu sodu, a następnie pozostawili go, aby obniżyła się temperatura. Po umieszczeniu niewielkiej ilości zainicjowali proces krystalizacji. Wypełnili karty pracy i przeanalizowali wpływ temperatury na zaistniałe zjawiska.

Opis lekcji:

Celem doświadczenia było otrzymanie tlenu i badanie jego właściwości. W wyniku zainicjowanej reakcji uczniowie otrzymali silnie pieniącą się kolorową substancję. Potem sprawdzili, czy wydzielającym się gazem jest tlen – rozżarzone łuczywko zapaliło się jasnym płomieniem. Następnie uczniowie wypełnili karty pracy.

Opis lekcji:

Eksperyment miał na celu sprawdzenie zawartości tlenu w powietrzu atmosferycznym. Uczniowie dowiedzieli, że tlen jest składnikiem powietrza i podtrzymuje palenie. Po zużyciu go pod naczyniem płomień świecy gaśnie, a jego miejsce zajmuje woda. Uczniowie opracowali wnioski, że tlen zajmuje ok. 1/5 objętości powietrza atmosferycznego. Wypełnili karty pracy i zastanowili się, jakie inne gazy wchodzą w skład powietrza

Opis lekcji:

Na lekcji biologii powtórzyli wiadomości o kwasie deoksyrybonukleinowym - DNA, następnie przystąpili w grupach do wykonania eksperymentu. Wyizolowali materiał genetyczny w komórce banana. Wszyscy uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem. Zauważyli na granicy płynów nitki DNA. Potem wypełnili karty pracy i zastanowili się jakie znaczenie ma DNA dla organizmów.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.