FB

Profile szkół

Szkoła Podstawowa im. Ireny Kosmowskiej w Krasieninie

39

21-025 Krasienin Kolonia

Szkoła Podstawowa im. Ireny Kosmowskiej w Krasieninie to placówka położona w pobliżu Lublina. Jesteśmy wspólnotą uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnie współpracujących ze sobą na wielu płaszczyznach. Lokalizacja szkoły podnosi standard wymagań, gdyż każdy z nas chce udowodnić, że wiejska szkoła może być tak samo dobra jak szkoła w mieście. Nasi uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę, angażują się w akcje lokalne i ogólnopolskie. Eksperymentujemy już w ramach unijnego projektu "Rynek pracy zawojuję! Programuję, językami władam, eksperymentuję", jednak naszym marzeniem jest posiadanie szkolnego laboratorium. Marzenia są po to, żeby je spełniać, dlatego bierzemy się do pracy!

Dyrektor Szkoły: Anna Czernicka-Szpakowska
Koordynator Koloratorium w szkole: Patrycja Sobińska

Nasi uczniowie w konkursie:

Szkoła w konkursie

Ilość uczniów

Ilość uczniów
w projekcie

22

Miejsce

Miejsce
w rankingu

49

Punkty

Ilość
punktów

3 979,78

Lekcje z Koloratorium

Opis lekcji:

Dzieci z ciekawością zabrały się do produkcji "jajecznicy" bez użycia patelni. Samo rozbicie jaj dostarczyło dawki emocji. Następnie mali eksperymentatorzy sprawdzali jakie czynniki mogą powodować ścinanie białka jaja. Przekonaliśmy się, że wysoka temperatura, ocet czy alkohol wywołują denaturację. Wiadomości te zostały powiązane także z życiem codziennym, między innymi z unikaniem przegrzewania organizmu czy ze szkodliwością picia alkoholu.

Opis lekcji:

Wykrywanie białka okazało się dla klasy VII bardzo wciągającym doświadczeniem. Każdy z uczniów chciał przetestować swoją własną próbkę żywności. Tym samym oprócz tradycyjnego białka jaja kurzego zbadaliśmy m.in. wędlinę, ser żółty i biały, mleko, pieczywo, ciastka a nawet chrupki. Kolorowe efekty wizualne dodatkowo wzmacniały zainteresowanie dzieci. Wypełniliśmy karty pracy formułując odpowiednie wnioski.

Opis lekcji:

3 stycznia uczniowie klasy VII zbadali czy banan ma DNA. Niezwykle starannie rozgnietli owoc i przygotowali roztwór. Podczas pracy zastanawiali się czy kolor nici DNA banana jest podobny do jego barwy. Poszczególne czynności notowali na kartach pracy. Eksperyment bardzo się spodobał uczniom, a na pożegnanie zapowiedzieli, że przeprowadzą go samodzielnie jeszcze raz w domu. Dziękujemy Koloratorium za tak ciekawe pomysły na zajęcia!

Opis lekcji:

Krystalizację soli na nitce dzieci znają bardzo dobrze. Wymagała ona cierpliwości a i tak wielu uczniów rozczarował wynik - kryształki okazały się zbyt małe. Dlatego krystalizacja w mgnieniu oka wzbudziła w nich zainteresowanie. Mieliśmy do dyspozycji niewielkie ilości odczynników, ale i tak efekt był zaskakujący. Krystalizację wywoływaliśmy przez porysowanie dna naczynia oraz przez dodatek substancji. Doświadczenie zostało opisane w zeszytach.

Opis lekcji:

Na zajęciach dodatkowych, uczniowie klasy VII poddali badaniom ziemniaki. Po zapoznaniu z tematem, odszukaniu informacji na temat skrobi i przyszykowaniu materiałów eksperymentatorzy przystąpili do pracy. Z zainteresowaniem obserwowali zachodzące zmiany barwy odczynnika. Sprawdzili również serek wiejski na obecność skrobi - było dla nich wielkim zaskoczeniem, że mogą być oszukiwani. Obiecali, że sprawdzą w domu czy frytki też zawierają skrobię.

Opis lekcji:

To, że tlen jest zawarty w powietrzu wiedzieli wszyscy. Jak go zmierzyć? - już nie. Dlatego uczniowie klasy VII na lekcji chemii sprawdzili to. Po zapoznaniu z podstawowymi informacjami na temat tlenu, uczniowie samodzielnie wykonali doświadczenie. Wiedzieli, że świeczka zgaśnie. Zaskoczyło ich to, że poziom wody się podniósł. Po części praktycznej dzieci wypełniły karty pracy z opisem doświadczenia, wyciągając odpowiednie wnioski.

Opis lekcji:

Doświadczenia z tlenem idealnie wkomponowały się w bieżące tematyki lekcji chemii. Uczniowie klasy VII nauczyli się otrzymywać tlen z prostych składników, a także potrafią go zidentyfikować. Wykonali doświadczenie na podstawie instrukcji i rozwiązali kartę pracy. Nie udało nam się uzyskać kolorowej piany, mimo użycia barwnika. Siódmoklasiści sami fotografują eksperymenty dokumentując tym swoją pracę. Zdjęcia świetnie pomagają im w nauce.

Opis lekcji:

Z tematyką pH uczniowie kl. VII spotkali się już na zajęciach dodatkowych z chemii. Po teorii nadszedł czas na praktykę. Każdy z uczniów przyniósł z domu jakiś produkt - czy to colę, czy ogórki kiszone. Po przygotowaniu próbek dzieci przystąpiły do badania pH i z zapałem porównywali otrzymane wyniki ze wzorcem. Postanowili dodatkowo porównać pepsi i colę pod względem odczynu - pepsi okazała się "delikatnie mniej kwasowa". Czynności fotografowali.

Opis lekcji:

Gęstość omawialiśmy na lekcjach chemii i fizyki, dlatego pojęcie to było siódmoklasistom dobrze znane. Po krótkim przypomnieniu teorii uczniowie zabrali się do pracy. Samodzielnie wykonali roztwory o różnej gęstości, wybrali barwniki i "złożyli" całość w swoją prywatną tęczę (drżącymi rękoma, z nutką stresu). Efekt zachwycił wszystkich. Następnie rozwiązali karty pracy. Uczniowie samodzielnie fotografowali czynności dokumentując tym swoją pracę.

Opis lekcji:

Uczniowie klasy VII wykonali doświadczenie otrzymywania CO2 podczas lekcji chemii o tej tematyce. Ochoczo wykonywali poszczególne czynności i samodzielnie wyciągnęli trafne wnioski. Poprawnie opisali eksperyment i rozwiązali kartę pracy. Dodatkowo gaz zebrany w baloniku wykorzystali do doświadczenia z wodą wapienną - także scenariusz zaproponowany przez Koloratorium został pozytywnie rozwinięty.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.